RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZNEGO
NA TEMAT:
„TRADYCYJNE
I WSPÓŁCZESNE TECHNIKI TKACKIE ZASTOSOWANE W BIŻUTERII INSPIROWANEJ
BARWAMI PÓR
ROKU”
TEMAT:
„ Tradycyjne
i współczesne techniki tkackie zastosowane w biżuterii”
CEL ZAJĘĆ:
Celem zajęć jest zapoznanie
uczestników z podstawami budowy tkaniny, zasadami projektowania tkanin
rękodzielniczych ich tworzenia na ramie oraz stosowanymi surowcami
włókienniczymi i niewłókienniczymi.
MATERIAŁY I PRZYBORY:
Lniane nici, kolorowe
włóczki, karty projektowe -(załączniki:nr 6,nr7), ołówki,
gumki, kredki, kartoniki do przygotowania krajki, koraliki, druciki,
pasmanterie, ramy tkackie,.
METODY PROWADZENIA
ZAJĘĆ: wykład, pogadanka, pokaz,
analiza, ćwiczenia.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I.Rozpoczynając warsztaty
nauczyciel podaje temat a następnie omawia podstawowe elementy budowy tkaniny na
rysunku
( w załączeniu do
scenariusza rysunek modelu tkaniny –(załączniknr1)
II.W dalszej części zajęć
prowadzący prezentuje wybrane projekty naszyjników -(załączniki:nr2,nr3)a następnie modele wykonane
zgodnie z projektami – (załączniki:nr
4,nr5)
III.Nauczyciel wyjaśnia zasady
projektowania tkanin rękodzielniczych, rozdaje uczestnikom karty projektowe do
projektów koncepcyjnych– (załączniknr
6)i roboczych– (załączniknr
7).
IV.Uczestnicy wykonują projekty
koncepcyjne naszyjników zgodnie z poznanymi zasadami, inspirując
się kolorystyką i motywami charakterystycznymi dla poszczególnych pór roku.
V.Prowadzący
przeprowadza korekty wykonywanych projektów, a uczestnicy po wprowadzeniu niezbędnych
poprawek dokonują wyboru najlepszego i przenoszą jego wzór na kartę wzoru
roboczego uzupełniając opisem określającym szczegóły wykonania pracy i jej wykończenia.
VI.Uczestnicy pod
kierunkiem prowadzącego zakładają osnowę na ramę o wybranych parametrach :
- 3 nitki/ 1 cm
- 4 nitki/ 1 cm
VII.Dalej za
pomocą kartoników tworzą „ krzyżulec”(załączniknr8)wprowadzając
je tak jak dwie pierwsze nitki wątku a następnie zostaje utworzona krajka , w
której dla lepszej stabilizacji nitek dwa pierwsze wątki wprowadzane są splotem
sumakowym (okręcając każdą nitkę osnowy nitką wątku dookoła)a dalej splotem
płóciennym na wysokość ok. 0.5 cm. Krajka podobnie jak osnowa powinna być
wykonana z nici lnianych aby sprostać wymaganiom wytrzymałościowym.
VIII.Po utworzeniu
krajki uczestnicy tkają naszyjniki zgodnie raportem barw oraz założeniami
przedstawionymi w projekcie roboczym.
IX.W trakcie wykonywania pracy,
prowadzący nadzoruje przebieg prac, sprawdza zgodność wykonania z założeniami
przedstawionymi w projekcie. Dokonuje niezbędnych poprawek i zmian.
X.Po wykonaniu całego
naszyjnika zgodnie z założeniami projektu na zakończenie każdy uczestnik kończąc
pracę wykonuje krajkę podobnie jak na rozpoczęcie pracy
XI. Prowadzący objaśnia
kolejne etapy wykończenia pracy, które obejmują:
- zdjęcie pracy z ramy poprzez
przecięcie nitek osnowy w górnej części ramy.
- związanie w węzły nitek
osnowy tuż przy krajce uniemożliwiając wysnuwanie się nitek z obu końców tkaniny
- wykończenie zgodnie z
projektem
- zawiązanie frędzli na
wykończenie pracy ozdobienie koralikami i zawiązanie supła przy szyi
XII. Po wykończeniu wszystkich
prac uczestnicy przygotowują prezentację wykonanych prac. Omawiają swoje
prace, na polecenie prowadzącego
mogą wybrać najlepsze prace i wyróżnić ich twórców.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA
UCZNIÓW:
- znać podstawowe parametry
budowy tkaniny
- znać i stosować zasady
zakładania osnowy na ramę
- znać i stosować zasady
tkania na ramie
- wymienić surowce stosowane
do wytwarzania tkanin rękodzielniczych z przeznaczeniem na osnowę i wątek
- zaprojektować miniaturę
tkacką
- dokonać prawidłowego doboru
surowców zgodnie z projektem
- wykonać na ramie miniaturę
tkacką zgodnie z zasadami tkania na ramie